کتاب شش دانگ زیر زمین

عنوان : شش دانگ زیر زمین

نام نویسنده ها: سجاد ابراهیمی و امیرحسین خوش خوان

ارائه شده در رسانه سرگرمی کالرز فارسی


دیباچه : در دنیای امروزی که جهان به سرعت در حال توسعه است مبانی زندگی به شدت تحت تاثیر تغییرات و تحوللات است ، مدت زمان تغییرات و تحولات به شدت کاهش یافته و از این رو زندگی پیشرفته بشری و روزمره رابطه مستقیم با آن دارد .
امروزه درک کلیات وابسته به فهم جزئیات است و جزئیات اهمیت به سزایی دارد پیشرو زندگی نیازمند مفاهیم و آموزش سریع است که فرهنگ جدا از این مسئله نیست .
فرهنگ مانند دیگر مبانی به سرعت در حال تغییر ، تکامل و گسترش است که پدیده ها و عواملی همچون هنر در این سیر تکامل و گسترش دخیل و تاثثیر گزار است .
مختصری در باب کتاب :
آنچه در محتوای این کتاب به نگارش در آمده موضوعات ، نکات و آورده های طبقه بندی شده درباره یکی از شاخه های هنر و موسیقی به نام رپ پرداخته و سعی شده تا حدودی حقایقی از وقایع مربوطبه تاریخچه سبک رپ در ایران و اشاراتی به رویدادهای رپ غرب در قالب چندین آوام ذکر شود .
از آنجا که پدید هنری رپ در بین جوامع تبدیل به یک موضوع فرا گیر ، موثر و فرهنگ ساز شده خواسته یا نا خواسته ارزش ها ، ضد ارزشها ، هنجار ها و ناهنجار یها به دنبال داشته که امواج این قضیه گریبان گیر جامعه بشر یست .


مفاهیم هنر موسیقی :
موسیقی واژه ای عربی و در اصل موسیقا تلفظ می شود مانند کلمات عیسی ، موسی ، مجتبی و … می باشد . معادل فارسی موسیقی واژه خنیا و لاتین آن موزیکا که ریشه در تمدن یونان باستان دارد و عناصر تشکیل دهنده آنم صدا و سکوت است . بوعلی سینا و ارسطو موسقی را زیر شاخه های ریاضی دانسته اند که در عرفان جایگاه بالایی می توان برای آن تصور کرد پس هنر لازمه عرفان است . اما همه اجزا موسیقی بر عکس ریاضی قابل تغییر است از این رو آنرا هنر می دانیم .
موسیقی یک حقیقت کافیست و توسط قدرت حقیقت دنیا کشف شد . اگر عرفان در رأس باشد موسیقی و فلسفه دو زیر مجموعه آن موسیقی به شعر و نواختن و فلسفه به سایر هنر ها ختم می شود.
نیچه می گوید : تمام پدیده ها در مقایسه با موسیقی تنها نمادند .
علم موسیقی دو بخش دارد طبق گفته موسیقی و آن بزرگ ایرانی ابونصر فارابی ( مخترع ساز قانون ) که شامل :
1-علم و موسیقی علمی : سازندگان موسیقی هستند
2-علم موسیقی نظری : شنودگان آن هستند
سپس چه سازنده و چه شنوده موسیقی هر دو هنرمند تلقی می شود .
طبق نظریه های زیبایی شناسی موسیقی ، موسیقی به چند گروه تقسیم می شود :
1-قائل به وابستگی که زیبایی موسیقی را بر حسب روبط آن با امر دیگری خارج از موسیقی تبیین می کند و این امر معمولاً حس است .
2-قائل به استقلال که ارزش زیبایی موسیقی را وابسته به ویژگی ذاتی موسیقی تلقی می کند
ایران صاحب چندین نوع سبک موسیقی مستقل است که بسیار حرفه ای تر از سبک های غربی واقع شدند و چون یک طرف ماجرا مخاطب و شنونده است زمینه ی اظهار نظر و اشتراک سلایق بین خواننده و شنونده به وجود نیامد و آن سبک ها چه در طرف شنونده و چه در طرف خواننده دشت نکردند
رابطه موسیقی با روان انسان :
امرهای مهمی در زندگی وجود دارد که منوط به موسیقی ها در روز مرگی می شود . موسیقی هم می تواند جمع آوری و گرد آوری اصوات طبیعی باشد که به طور طبیعی هیچ گاه شنیده نمی شود که انسان آنرا می سازد پس علاوه بر غذای روان به مرحله تکرار در می آید و بار ها شنیده می شود پس به مراتب نسبت به سایر عوامل بای روح و روان مهمتر است که در زمینه علم ناخودآگاه ما باید 90 % ورودی ها مغزمان را به چه چیزی را بخوریم تشبیه کنیم و 10 % باقی مانده را به چه چیزی بپوشیم شباهت دهیم
فرهنگ هیپ هاپ :
هیپ هاپ فرهنگی ابزاری با ریشه آمریکایست برای آگاهی بخشی در مورد حقوق شخصی و فردی که باعث شد برای بار نخست در تاریخ موسیقی شنونده به توانایی های خود پی ببرد و خود واقعی اش را پیدا کند . در واقع هیپ هاپ یک نوع سیستم پیشرفته آموزشی و پرورشی است هیپ هاپ شامل زهد و عرفان ، موسیقی ، رقص ، لباس و سبک های مختلفی از موسیقی است که بازتاب های زیادی دارد و مدام در حال تغییر است .
رابطه فرهنگ با سبک هیپ هاپ :
در ابتدا باید درک درستی از مفهئم ذاتی فرهنگ داشت تا بشود عواملی را فرهنگ نامید . فرهنگ صرفاً در دنیای امروزی به یک توهم تبدیل شده و ثانیه ای در حال تغییر است در دنیای سرعت همواره ما با رشد بیش از حد سریع تکنولوژی همراه هستیم که این عصر را عصر آکواریوس می گویند . در عصر آکواریوس هیپ هاپ نمایان شد و به یک خرده فرهنگ مبدل گشت و چون خود شناسی ، موسیقی ، پوشش و حرکات موزون خود را دارا بود جایگاه یک فرهنگ را به خود گرفت .
رپ . RAP :
رپ مخفف عبارات Rhgtmic & Poetrg به معنی شعر بر وزن و قافیه است . با پیدایش این سبک مرزهای پیشین موسیقی در هم شکسته شد و سوم شخص را در خود جا داد و دارای ریتم سه است که از دنیای دو بعدی سنت خارج شد و توانست در ابتدا با نام Mc وارد شود که خود Mc مقوله جدایست که بعدا به آن خواهیم پراخت .
روایتی که از سرخ پوستان بومی آمریکا کلید خورد و به سیا پوستان آفریقایی تبار و بعد به آمریکا ی شمالی و اروپا و سپس به آسیا راه پیدا کرد .
Mc نوعی خبر نگاری یا اجرای سیاه پوستان بود که مجری برنامه های مفرح بودند که با رسوم خود اجرا می کردند مانند نقالی قدیم ایران با استفاده از دست زدن و دایره زدن که به شخص هنرمند برنامه Mc می گفتند و بعداً به موسیقی رسمی بدل شد و با همکاری Dj و ورود بر یک دنس به شهرت زیادی رسید .
شکل نخستین
با پایه گزاری اولیه رپ و قاعده بندی آن ضبط های ابتدایی صورت گرفت ؛ آلات بندی مبتدی و بیت باکس ساز های نخستین رپ شدند . هنرمندان اوایل به صورت فری استایل اجرا کرده و بعدها به استریو رفته و تولید اثر کردند که سبک آثار اوئلیه را اولد اسکول می گویند که در آمریکا شکل گرفت و در موسیقی ریتم چهار چهارم داشت و ریتم رپ غرب مانده سی بو ، اسپایس وان ، ململ ، کروسی وان و … تا حدودی اولین آثار حرفه ای را به جا گذاشتن اما در اروپا دکتر آلبان موسیقی از خود مشابه رپ ارائه داد که تقریباً در یک دوران بودند .
به طور مثال می توان رپ اوله اسکول را فیزیک مکانیک رپ امروزی به شکل فیزیک کوانتوم دانست که پایه آن است و در هر کشوری که رپ ظهور می کرد هنرمندان اولیه آن با محدودیت های بسیاری روبروی شدند و از هنر و جان خود مایه می گذاشتند
رپ های اولیه بیشتر در خیابان ها و میهمانی ها به اجرا در می آمد که هنرمندان آن با ترفند ها و شگردهایی آنرا به رشد و شهرت رساندند و با پیدایش اینرنت به یکباره رشد آن چندین برابر شد
اهد اف رپ :
می توان گفت رپ یعنی بیان حالات عاطفی خاص و حالت دست داده به انسان در مسیر خشم .
رپ های قدیمی برای کسب شهرت و درآمد و رشد هنرشان شروع به اقدامات فعالیت های اعتراضی کردند که از جمله می توان گفت توهین به سیاستمداران ، اعتراض به حاکمیت و فحاشی به پلیس را انجام دادند که با واکنش مثبت زیادی روبرو شد و هدف رپ شهرت و در آمد بود به یک وسیله اعتراض تصفیه شد و از اهداف کلی خود به ظاهر دور شد اما کار خود را به خوبی داشت انجام می داد . اعتقاد شخصی رپ خدا پرستت . اهداف کلی رپ باعث بوجود آمدن آرمان خایی در رپ و نویسندگی و اضافه نویسی در رپ و به وجود آمدن نسل های جدید در رپ شد .
خود نسل یکی از ضربه زنندگان به بدنه رپ بود و یک تفکر غلط و فرض توهم بود
مفهوم زیر زمین :
با گسترش این سبک موسیقی فعالیت های اولیه به صورت آنرو گرند و زیر زمین بود که کامل و بی محدودیت بود که دولت ها ، سرمایه داران و رسانه ها برای به دست گرفتن و کنترل آن در داخل شهر و زندگی آن و دور از طبیعت شکفا شد رپ بیشتر جسمی و عضلانی ولی Mc فقط روحی و روانی بود اما خیلی از رپ ها Mc بودند و خیلی از Mc ها رپرد تا کنون شاید هنر زیر زمینی کاهش پیدا کند اما متوقف نمی شود رپ قانونی و آزاد باید قرارداد و سیستم های ریادی بسازد و همین امر محدودیت است . ا ما زیر زمین در صورت آزادی کامل باز هم پا بر جاست و میل به غیر مجاز بودن دارد و هنر خود را دور از آدم ها به اشتراک می گزارد .
دسته بندی هنرمندان رپ :
رپی زیر رمینی ، رپر نیمه رسانه ای ، رپر رسانه ای ، رپر تجاری و رپر نیمه تجاری
رپر قانونی و دارای مجوز پخش رپر رسانه ای تلقی می شود اما رپر نیمه رسانه ای که حضور کمرنگ تری دارد می تواند فاقد مجوز باشد اما زیر زمینی نیست . رپر تجاری صرفاً جهت در آمد و تجارت فعالیت می کند که طبق قرارداد های اسپانسر و حامی مالی فعالیت می کند و در عین آزاد بودند همه جانبه مستقل نیست و رپر نیمه تجاری گاهاً برای منتشر کردن آثار خود یک قرارداد با اسپانسر منعقد کرد و می تواند مستقل باشد
تغییر رپ :
با تکامل زندگی و متقابلاً رپ ، رپرها از نظر سبک ، تکنیک و محتوا در دوره حرفه ای خود تغییر رویه دادند و به نوعی بازی خود را تغییر دادند .
کلاً رپر باید در طول دوره فعالیت خود روش های جدید را بکار گیرد و با چرخ تغییر این سبک موسیقی حرکت کند .
خیلی از هنرمندان داخلی و خارجی این سبک از یک دوره به بعد چه از نظر محتوا و چه از نظر تکنیک تغییر رویه دادند و هنرمندان جدید نیز دیگه از نظر فعالیت و نوع پوشش مانند هنرمندان سابق نبودند و ماجرا به کل تغییر کرد
نسل رپی :
در کشور های غربی هر نسل رپ شامل مدت زمان تقریبا 5 سال می باشد اما در کشورهای خاورمیانه که رپ قدمت کمتری دارد مدت زمان نسل متفاوت است
ادبیات رپی :
رپ در متون شعری خود کلماتی تازه و خاص را بوجود آورد به طوری که در سبک های دیگه مانند پاپ و راک ترانه سرا وجود داشت اما در رپ خواننده صرفاً احساسات خود را به عنوان شعر استفاده می کرد که همین امر باعث پیدایش واژگانی جدید در این ادبیات شد .
رپ فارسی :
به طور کلی در رپ چیزی بنام اولین هنرمند یا بهترین هنرمند وجود ندارد اما تا حدودی می توان تشکیل واژخنیا را جز اولی ها دانست که هنرمندان دیگه ی نیز در آن زمان بودند و اولین آلبوم رپ فارسی از این تشکل است .
در دهه 80 می توان به دو تشکل صامت و زد بازی اشاره کرد که به نوعی رسمی کنندگان رپ فارسی اند .
گروه واژخنیا و صامت بیشتر با سبک اعتراضی و خیابانی فعالیت می کردند و به طور کل می توان رپ را تا حدی زن ستیزانه و نژاد پرستانه دانست . و در طرف دیگر گروه زد بازی با سبک اشرافی و ثروتمندانه تر و با اشعاری سر شار از مضامین بورژو وازی و خوشگذرانی های غربی و آوردن کلمات نظیر داف ، مواد ، اسلحه و پارتی اقدام به تابو شکنی هایی در ذهن مخاطب کردند و اقدامات این سه گروه خواسته یا ناخواسته می اواند زن ستیزانه ، فساد آور و عامل ترویج بعضی ضد ارزشها باشد .
بوته نقد :
در همه زمینه ها مانند هنر ، ورزش ، تجارت و … همیشه اشخاص برجسته یا به عبارتی ستاره وجود دارد وقتی مادر مورد شخصی خاص در زمینه هنر رپ گفت گو می کنیم و آنرا ستاره می نامیم مسائل زیادی وجود دارد که می تواند آنرا به چالش بکشد و ما را به نگاهی پرفراز و نشیب ببرد مثلاً ما می گوییم که فلان هنرمند اسطوره رپ است سوالی بنیادین بوجود می آید که اسطوره ها را چه کسانی اسطوره کرده اند آیا در آن زمان همه هنرمندان و عوام از اسطوره حرفه ای برخوردار بودند در جواب می بینیم که خیر اینطور نبوده و تجارت و اقتصاد پیشگام تر از این هنر قدم بر می داشت و حتی اسطوره های این زمینه با استفاده از روابط با سلبریتی های قدیمی تر و حاشیه ساختن و صحنه هاتی جنسی و نا متعارف در ویرئوکلیپ ها یشان به شهرت می رسیدند اما می توان گفت که سیاه پوستان با این اعمال در نمایش ها یشان قصد قدرت نمایی به نظام سرمایه داری و اعتراض به آن را داشتند و حتی علامت هایی با دست به شکل پای پرنده که نهاد آزادی خواهی بود نشان می دادند سپس می توان از چند وجه این مسائل را تایید یا زیر سوال برد
قائده های نا گفته رپ :
این سبک موسیقی مخالف اختلاف طبقاتی شد ولی نه به طور مستقیم بلکه وقتی دارد دنیا شد به نحوی ظهور کرد که خاصّه ی ثروتمندان وتحصیل کردگان نبود و یک پوشش همه گیر داشت که طبقه ضعیف و متوسط را مورد پوشش قرار داد و یک زبان واحد در اجتماع و حتی در جهان شد و افرادی که اهل تحصیلات آکادمیک یا هنر نبودند به آن گرویددند . رپ واقعی فضا و محیط جدیدی را در ذهن ها ساخت و هنر آزادی خواهی شد و مشابه ترین کشور از هر نظر به مهد رپ ( آمریکا ) کشور ایران است و رپ فارس گاهی آمریکایی تر از رپ آنجاست .
رابطه هنرمند با حاکمیت وقت :
رپرهای مورد توجه حکومت نشان دهنده فساد و رانت نیستند اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم می بینیم که اشخاص برجسته در ر زمینه مورد توجه حکومت وقت خود بودند مانند ابوریحان بیرونی که مورد توجه خوارزمشاه بود و در خدمت شمسالعالی بود و با سلطان محمود نیز به هنر رفت ، اوحدی مراغه ای در خدمت ابوسعید آخرین شاه مغول بود ، جورج اورول در خدمت گارد محلی و کارمند BBC بود سپس می توان گفت سیاسی نبودن یک شخص نشان ترس یا رانت نیست بلکه عقیده شخصی هنرمند است .
ویژگی های هنرمندان رپ :
بیشتر هنرمندان جدید رپ دارای تحصیلات عالیه و غیر مرتبط گاهاً با موسیقی هستند . بعضی از آنها چند زبانه اند و بیشتر از زندگی مردم الهام می گیرند حافظه ای شاعرانه و قدرتمند دارند و تشابهاتی به شعرای معاصر که دارای سواد سیاسی ، روزنامه نگاری ، محقق و اساتید بر جسته بودند دارند شعرای معاصر وزارت یا حتی صدارت نیز به عهده داشتند
مدعیان رپ فارسی:
عده ای از هنرمندان قدیمی به قول یپرها س آنجلسی مدعیان این هنر هستند . شهرام خسرو شاهی آذر ( سندی) شهرام شبپ
ره ، حسن شماعی زاده و شاهکار بینش پژوه جز این افراد هستند . اگر ما به فرض مثال این ادعا را تایید کنیم باید بگوییم شباهت در هنر قدیم و جدید بسیار است و افراد زیادی خواندنی مشابه رپ داشتند مانند شباهت لباس های قدیم و جدید حتی در خود ایران هنرمندانی شباهت به خواندن رپ داشتند یا حتی در جنگلی های آمازون ( برزیل) طرز خواندنی مانند رپ وجود دارد اینها همه در حد یک ادعا می باشد و ادعاهایی جدید است و پایه و اساس ندارد
جغرافیای رپ :
رپ فارسی بیشترین مانور جغرافیایی را روی تهران نسبت به سایر شهر ها داد و رپ آمریکا به نوعی بازار زرگری ساحل غرب و شرق را به راه انداخت و دو ستاره بزرگ رپ جهان نیز در این وادی کشته شدند
رپ یا ابزار سو استفاده :
رپرهای اجتماعی و سیاسی همیشه به کار خود ادامه می دهند و رپرهای موج سوار که از وقایع سو استفاده ی کنندو از این فرصت استفاده می کنند شنیده شده و مطرح می شوند و به مرور تغییر سبک داده یا حتی حذف می شوند. رپری سیاسی است که از درون جامعه بگوید نه اتفاقات روزمره و اخباری . درون جامعه سر شار از نا گفته هاست متن یک شعر رپ بیشتر اکتسابی است و بعضی وقت ها ذهن پیشه می شود . می شود گفت درد و سختی و فشار باعث کار پر محتوا شد و در مناطق مرفه هنرمند اصلاً سمت مضامین سخت سخن رود سپس سواستفاده فراوان است و ترجیح منافع شخصی هنرمند به مصلحت مخاطب به وفور دیده می شود .
طرز فکر هنرمندان و تفاوت آنها با یکدیگر :
به طور حتمی نمی شود طرز فکر خاصی را به هنرمند نسبت داد و از طریق سبک هنرمند و حوزه کاری او نمی شود طرز فکر او را تشخیص داد اما به طور ظاهری و معمول چندین دسته از آنها را طبقه بندی کردیم که به شرح زیر است فقط موزیک شاد، عامیانه و تجاری : هنرمند بیشتر در این وادی به سبک موزیک های در خور مهمانی ها ، خوشگزرانی ها ، مجالس شاد گاهاً با مضامین لاتی گونه ( گنگ محور ) تولید اثر می کند که این دسته همیشه حالت مارکت و تجاری و در آمد را به خود گرفته و تکلیفش روشن است .
داستان سرایی و فضا سازی با شعر : الگو این نوع شعر را می توان به مولانا نسبت داد . در این نوع شعر فرد با استفاده از سبک رپ داستانی واقعی یا تخیلی را گاهاً آموزنده بیان می کند که به یک فضا سازی با متن پرداخته و رپ را به روایت تبدیل می کند .
انگیزش و انرژی دهنده : در این نوع شعر که در راک قدیم یا پاپ قدیم غربی نیز مشاهده شد هنرمند به چند روش قصد ایجاد انگیزه را دارد خواه می تواند ایجاد انگیزه به صورت مستقیم باشد خواه به صورت غیر مستقیم و روایی باشد
اجتماعی ، آسیب شناسی ، اعتراض ، و غمگین : در این نوع مضامین شعر به بررسی های درست یا غلط روابط می پردازد . روابط فردی ، اجتماعی و … اکثر این کارها غمگین و نقطه مقابل نکته قبل می باشد
فواید و مضرات طرز فکر ها : همانطور که گفتیم 90% ورودی های نا خود آگاه انسان را چه چیزی را بخوریم تشکیل می دهد و موسیقی بسیار در این موضوع حائز اهمیت است چون غذای روح می باشد . در نکته اول موزیک شاد در بلند مدت باعث ایجاد شادی و نشاط در فرد می شود اما وقتی تجارت وارد آن می شود بای بازخورد زیاد با یه مسائل نا مشروع را وارد آن کرد که می تواند برای اجتماع آسیب زا باشد در نکته داستان سرایی در ملل افسرده اگر فضای شعر غمگین و خشونت بار باشد عواقب درستی را نخواهد داشت و خود شاعر باید بداند که در شعر خود نکته مثبت و انگیزهشی را از دل درد شعر خود بیرون بیاورد و طبع شعر خود را معتدل سازد . در نکته انگیزشی بهترین حالت برای ایجاد امید است به طوری که در رپ فارسی چند سیاست که این موضوع باب شده است و بسیار پیامد های مثبتی به همراه داشته و نکته آخر گاهاً فوق العاده و کار آمد و حق طلبانه و از سوی دیگه بسیار منفی، مضر و نا کار آمد می تواند باشد و در کل همه اینها و سایر عواملی که ما می بینیم و می شنویم روی عملکرد زندگی ما تاثیر داشته و نمی توان از آن اجتناب کرد .
تفاوت مستقل و زیر زمینی :
اصولاً هنرمندی که به صورت زیر زمینی فعالیت می کند مستقل نیست ، هنرمند زیر زمینی می تواند برای خودش حدود و قوانین داشته باشد و اثر خود را نسبت به اجتماع اطرافش تهیه کند در این صورت اینجا خود هنر مند است که با حدود خود سانسور چی خودش می شود و کارش را با حدود خود سانسور چی خودش می شود و کارش را با قوانین و سانسور خود نشر می دهد سپس می توان گفت که زیر زمین و مستقل بودن با هم رابطه ای ندارد و برداشت عموم از این دو موضوع اشتباه بوده است
تاثیر رپ در زندگی مردم :
اشعار رپ معنای کلمات : بار روانی آنرا تغییر داد در اشعار قدیم هم اینگونه بود که شاعر بزرگ حافظ با شعر خود بار معنایی کلمه ای همچون (رند) را تغییر داد ، رپ هم همین کار را کرد . در ابتدا توانست با هر رده سنی ارتباط بر قرار کند با هر درک و سواد . رپ یک عامل ارتباط زدن را داشت و تاثیرات آن علاوه بر بار معنایی کلمات در لباس برند ینگ ، اتومبیل و اکسسوری ها و … را داشت و ایجاد یک ادبیات فولکلور رپی گونه در مردم را انجام داد و نه تنها در شعر و ادبیات بلکه در موارد ذکر شده و همچنین نفوذ کلمات آرگویی رپ در حرف های عامیانه را به همراه داشت.
دشمنان رپ :
نظام نئولیبرالیسم دشمن اصلی رپ و هنر های دیگه شد رپ وقتی وارد تجارت مدرن شد سایه تجارت بر آن چیره شد و هنر و هنرمند استقلال خود را کم و سربازان اسپانسم شدند و حتی خیلی از رپر ها یا سایر هنرمندان زمینه هنری خود را رها کرده و تبدیل به یک مبلغ در حوزه سرمایه شدند و با پر رنگ شدن تجمل گرایی هنرمندان تازه کار نیز از ورود به رپ مایوس و ناامید شدند و باعث بیشتر شدن تضاد فکری هنرمند و کارهایش شد . مبتذل گرایی مافیایی ، رفتارهای آثار شیستی ، اشعار شعار گونه ، دیوانه بازی های بی دلیل ، جریان های گانگستری دروغین و تقلید ی و ایجاد تبل های ساختگی و دارای سیناریو از قبل تعیین شده محصولات این موضوع هستند و موضوع سلیقه ای بودن یکی از عوامل رشد دهنده این محصولات شد که بعد ها طرفدار هوادار را تشکیل داد و توهمات را به واقعیت تبدیل کرد و رپ واقعی هنری بود که پوچ گرایی در خود نداشت و اعتراض و سیاسی بودن دررپ فقط طرح مشکل و مطالعه گری بود و به طور کلی پوچ گرایی در رپ جایی ندارد
طرفداری:
پرسش بنیادین ، طرفدار چگونه بوجود آمد ؟
بعضی اوقات این واژه خطرناک طرفدار از خواسته حرفه ای افراد نشأت می گیرد و مورد بعدی علت دلایل مشخص با الهام گرفتن از کار هنرمند و همزاد پنداری با اثر یا گوش دادن سرسری می باشد
هنر پاک :
هنر یعنی کیاست ، فراست ، علم و دانش و فضل هر هنری که رشد ندارد فقط حاشیه است و هنر همیشه جواب سرکوب را با هنر داده است و ماهیت خوب داشته است هنر گاهی باعث سرکوب عده ای شد اما سرکوب به جنگ تبدیل نشد و خفقان اشخاص تبدیل به هنر شد سپس انسان ذاتاً خیر است و ظلم ها را با هنر پاسخ داده و آنها را تبدیل به هنر کرده
زبان آرگو و ادبیات فولکلور رپ :
زبان آرگو خاصه موردی خاص است که در ادبیات روزمره کاربرد ندارد و فقط در حوزه خودش کاربرد دارد مثل واژه های موجود در کاری صی یا حتی حروف ابجد و فلکلور رپی یعنی وارد شدن واژگان رپ و لباس و طرز رفتار های آن که همگانی شد . قدرت رپ در مقایسه با سایر هنر ها این بود که از نامی بد و تابو و نا خوشایند تبدیل به الگو و خوبی شد
ویژگی های زندگی هنرمندان رپ فارسی :
یک رپر مطرح دوره هنری خود مشکلات مالی و مهاجرت را داشته است . زندگی هنری آمیخته با سایت های موسیقی ، اسپانسر ها و رسانه های رپی .
رپر با این زندگی در اوج شهرت اقدام به کارهای زیادی می تواند بزند آلبوم های هیت و روشنفکرانه ثبت رکورد ، کشف استعداد و تجارت ماجراهای معمول و غیر معمول هنرمند است اما هنر مند دارای مسئولیت هایی نیز هست که بسیار نادیده گرفته شده اند برای مثال رسانه ها و سایت های موسیقی اکثراً سود جو و کلاه بردار و مافیایی بوده . کلاس های آموزشی رپ همگی دنبال در آمد و منافع مشخصی بوده اند و به نوعی مانند تجارت مانی گیم و هرمی فقط جذب در آمد و ناکار آمدی را داشتند .
رابطه سینما با رپ :
رپ به دلیل دجهه بد اولیه اش در ابتدا امور حمله سایه هنر های دیگه علی الخصوص سینما و تلویزیون قرار گرفت اما سینما پردازان فیلم های زیادی هم در مورد این هنر به اکران در آوردند که گاهاً مرتبط با رپ و گاهی غیر مرتبط با آن بود . از فیلم های مرتبط با رپ می توان به فیلم های 8 مایل ، آل ایز آن می ، با دید اشاره کرد و از فیلم های غیر مرتبط می توان به فیلم های هالیودی ( روز تمرین و نقشه فرار ) اشاره کرد و سینمای ایران نیز فیلم کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد به کار گردانی بهمن قبادی تولید کرد که به اکران عمومی در نیامد .
در آمد های رپی :
معمولاً این درآمد ها به جا و نا به جا هستند . نسل های جدید رپ چهره ها همانطور که گفتیم با تجمل گرایی و ترویجات ضربه های فراوانی به هیپ هاپ و مخاتبین زدن از طرفی مدیران متقلب رپ مانند مدیر برنامه های ورزش های پر در آمد اثر رپی را در دستان خود گرفته و آموزش های دروغین رپ نیاز به آموزش ندارد و کاملاً درونیست از طرفی دیگر با پیدایش سایت های شرط بندی و قمار با هم پای رپ و هنرمندانش به میان کشیده شد و اما پیش فروش و فروش آثار در آمدی بجاست و خیلی از رپر ها وارد تجارت های درست تری شدند اما تاجرین به مراتب بیشتر از آنها هستند .
دوستان رپ :
رپ از ابتدا چون سبکی پر از انرژی و خشن تر نسبت به سایر سبک ها بود دوستان هم عقیده ای در هر زمینه ای پیدا کرد ورزش هایی مانند بوکش ، رسلینگ ، رالی و بسکتبال با این سبک هم ریتم شدند . لباس هایی با برند گوچی ، آدیداس ، نایک ، پوما ، مایکل جردن و … و شخصیت های سیخایی و تاریخی مورد علاقه این سبک شد و در اشعار حیواناتی درنده ذکر شد
اعداد در رپی :
رپ در زمینه اعداد رسوم خود را داراست که عبارت است از :
عدد 1 که اشاره به خداست که عقیده رپ خدا پرستیست
عدد 2 رابطه دو طرفه دنیا مانند رفت و برگشت ، مثبت و منفی ، خوب و بد و …
عدد 3 مورد علاقه ترین عدد رپرهاست که معنی آن به شکل هندسی مثلث اشاره دارد و معنی آن یعنی فاش شدن و افشای موضوع خاص که دوباره شخص باید به عدد 1 بازگردد
عدد4 در اکیپ های رپی و بازی های کازینویی بلوف زدن و چهارتایی زدن نماد عدد 4 را دارد
عدد 5 یعنی غاره ، 5 انگشت دست که معنای بهتر آن در رپ یعنی تشکیل زندگی و جمع کردن خانواده و اکیپ
عدد6 رسماً متعلق به شیطان است که حاکم زمین است
عدد 7 نشان ایمان به خداوند است مثل هفت روز هفته ، هفت آسمان ، هفت طبقه زمین ، عجایب هفتگانه و …
عدد 8 یعنی بی نهایت شدن و شناخت خود و جاودنگی اگر عدد 8 لاتین را ( ) بچه خانیم به علامت بی نهایت ( ) می رسیم
عدد 9 و اعداد بالاتر همگی تکامل درون می باشند
گفت آواز :
سبک پیشنهادی وزارت ارشاد به جای نام رپ ، سبک گفت آواز بود که واکنش های زیادی را به همراه داشت که استقبال چندانی از آن نشد .
تاثیربیت Beat :
چندی که کمتر مورد توجه قرار گرفته هنر آهنگساز است هر گاه ما بیت خوب در یک موزیک بیاوریم درصد موفقیت در اثر بسیار بالا می رود و یک بیت ساز حرفه ای باید جا بیت خود فضا سازی کند و ذهن شنونده را به چندین فضا منتقل کند .
اعتبار ، پول ، شهرت :
همانطور که گفتیم کحصولات نظام سرمایه داری در رپ فقط و فقط حاشیه بوده و هنری در آن نهفته نبود غول های مواد محزر و روانگردان نیز هنر را مورد هدفی برای تبلیغ قرار داده اند اما در غرب گروه های رپری هستند که علاوه بر تبلیغ مصرف مواد برند روان گردان خود را نیز دارند و اینجا مخاطب در گیر الفاظ و اشعار قرار می گیرد و زندگی شخصی هنرمند عری از هر گونه فساد و مواد مخدر است که همین امر باعث آسیب های اجتماعی زیادی شد و پایه ثابت رشد این آسیب ها فضای مجازی است اما از طرفی رپرهایی نیز با بیانه دادن و انتقاد از این موضوعات به مبارزه با این دسیسه ها پرداختند از طرفی بعضی از رپرهای بزرگ با شگرد ایجاد فکر جریان هایی می سختند به این گونه که در ابتدا ورزش را ترویج می کردند و به یکباره دخانیات را که علاوه بر ایجاد فکر اذهان را برای فعالیت بعد کنجکاو کند
حمایت نشدن از رپ در جهان :
اکثر دولت ها در جهان هنر پر محتوا را رد می کردند مانند قصه شاگرد قوی و استاد ضعیف – سایت های سود جو و رسانه های فاسد همیشه دنبال اثر ضعیف و بی محتوا اند اگر دولت ها و پیشکسوتان هنر زمینه ای برای گفت و گو ارتباط بین مردم و رپ می کردند الان آسیب های رپرهای تجاری کمتر وارد اجتماع می شد و به نوعی درک فرهنگی مردم بالاتری بود که رفته رفته هنرمندان رشته دیگر ارتباط بیشتری با رپ از خود نشان داده و رسانه های عمومی نیز به نوعی با رپ راحت تر گرفته اند در رپ فارسی علاوه بر محدودیت های سیاسی و اجتماعی محدودیت های ادبی و واژگانی نیز وجود دارد و مخاطبین نیز از این محدودیت مستثنی نیستند
انگیزه رپر شدن جوانان :
رپ می تواند یک فرصت فوق العاده برای شهرت باشد و رپری که در دوره معنویت و اوج خود باشد ثروت و روحیه بالایی را جذب می کند . بعضی از رپر ها با جرأت اعتماد به نفس زیاد بعد از سالها نبود دوباره باز می کردند و به جایگاه اولیه خودی می رسند اما فراز و نشیب هایی نیز در این موضوع وجود دارد که هدف اصلی یک رپر چیست ؟ و فکر های قبل و بعد از شهرت یک رپر چه بوده است ؟

فرهنگ سازی رپ :
با گسترش بعضی تکنولوژی ها تکامل و فرهنگ فردی نیز رشد کرد ماتا الان از مضرات فضای مجازی گفتیم اما وقتی فرهنگ خاص در افراد بوجود بیاید دیگر عواملی فضای مجازی نمی تواند مخل ذهن شود در ابتدا حاشیه و نظرات توهین آمیز بسیار مورد استقبال قرارمی گرفت اما با جا افتادن فرهنگ فضای مجازی این استقبال ها کمتر شد و شنونده دارای علم موسیقی و دیجیتال شد و مخاطب نیز مانند گذشته هنرمند محدود شد همین علم شنیداری باعث ارزش قائل شدن شنونده برای خود شد و کنترل های بیرونی به درونی تغییر شکل داد مانند بستن کمربند ایمنی که امروزه بدون وجود قانون گزار انجام می شود در خصوص موسیقی و فضای مجازی نیز همین شد و عوام کمتر متکی به دانشنامه های غیر معتبر و غیر منبع می شوند . منبع شناسی اصلی مهم در جهان است و اگر انسان ها به آن واقف نباشند بدون زور و قانون تحت کنترل قرار می گیرند
روانشناسی رپ :
همانطور که در مورد انواع رپ و تفکرات رپرها گفتیم رپ دارای روان شناسی های وابسته است و هر نوع روانشناسی موسیقی رپ به نوعی سناریو و سیاست خود را دارد . روانشناسی بیشتر برای شنیده شدن به کار گرفته می شود و گاهی با سبک جدید که با رپ ادغام می شود نیز همراه است مثلا سبک (ریو) آمار شنیده شدن زیادی را در رپ فارس دارد . آورددن چهره های معروف و سیاسی که قبلاً گفتیم و موزیک های خشن و دارای بیت های بیس دار برای بالا بردن سطح کورتیزول خون بسیار موثر و موفق واقع شده است
تمایز رپ :
یکی از عوامل متمایز کردن رپ این است که یک اثر رپی سرشار از فکر و تامل است و محدود و ساده نیست که مردم عادی و عده ای هنرمند نما این قضیه را برعکس تلقی می کند و رپ را سبکی بی محتوا ، ضعیف و اضافی می دانند اما با همه این تفاسیر رپ مستقلاً مسیر خود را طی کرده و با همه مشکلات ذات واقعی خود را از دست نداده است
تکنولوژی و موسیقی :
تکنولوژی یعنی تجربه بشری . سرعت علم و تکنولوژی باعث ایجاد سرعت در زندگی نیز شد و مبدا و مقصد را فارغ زمینه ما بین کرد این موضوع در رپ نیز پیش آمد و لفظ بازی هزار مصرعی را شکست داد . رپ و شعر امروزی با یه مسیر را حفظ کند اما به صورت کاهشی و با چند کلمه اصل مطلب را القا کند و اشارات کوتاه و مفید داشته باشد اما داستان سرایی و نمایشنامه نویسی نیز نیز همچنان در جای خود باقیست و رپرهایی با اقتباس از مولانا یا حتی شعر نو مانند شاملو شعر می نویسند .
در نسل جدید متاسفانه محتوا ضعیف و تکنیک قافیه بندی قولیست و کارها اغلب تکرار یست و در و کال نیز بیشتر از بیت با تکرار روبرو می شویم به این خاطر که واژگان فارسی محدود تر از لاتین است و کل رپ فارسی در محور 500 کلمه است و ریتم و ملودی ها نیز 90% کپی می باشد و رپ جدید ظاهری غنی و درونی فقیر دارد .
مجازیسم :
در محیطی که سواد اجتماعی و علمی از سطح پایینی بر خوردار باشد به راحتی می توان مردم را از طریق فضای مجازی اداره کرد از هر طریق و شگرد ما با این دروغ های فضای مجازی و آسیب های آن روبرو هستیم مانند ایجاد انگیزه های دروغین و غیر منطقی و غیر علمی و شکست آمیز یا ایجاد بی تفاوتی مردم به آسیب ها ، احساسات و عواطف و مشکلات جامعه در حوزه خبری ایجاد اخبار دروغین و ارتش های سایبری و در موارد دیگر نشان دادن زندگی به ظاهر ایده آل و در واقع پوچ و عامل یکباره مصرف شدن اثر ، کار و خبر که عمدتاً قشر جوان برای زندگی ایده ال بیشتر در فضای مجازی به جست و جو می پردازد و از تحقیق و تفکر واقعی باز می ماند
موزیک ویدئو :
در شوآف یا موزیک ویدئو های رپی علاوه بر خواندن رپر بازیگری و کارگردانی نیز نیز هم راستای او نیز می شود .
سبک فیلم برداری بیشتر سینمایی و در اتاق سبز است و رپر برای بازی در موزیک ویدئو به یه نحوه لب هایش پیوسته و هنگام خواندن دهان خود را زیاد باز نکنه و تکلم سریع باشد .
زنها :
رپ تنها هنر موسیقیایی در محدودیت های امروزه ایران بود که مرد و زن را پیوند داد و ما هنرمندان بزرگ زنی را داریم که در حوزه رپ یاراک به شهرت های جهانی دست پیدا کرده اند و در شبکه معروف MTV همکاری داشته اند و حتی تصویر و نام آنها روی جلد مجله Times ذکر شده و همانطور که طرز رپ کردن یک سیاه پوست قوائدی خاص نسبت به یک سفید پوست دارد در رپ کردن یک زن از خیلی جهات تفاوت نسبت به یک مرد دارد .
آلته ناتیو :
سال 93 و 94 ( شمس ) شروع جان دادن جدید به رپ فارس از طریق سبک آلترناتیو بود . حافظ می گوید ( عالم معنی بماند جاودان ) و آلترناتیو منجی رپ فارس شد شد که کاملاً معنا گرا بود ؛ رپی بدون فِلو و رایم و بیشتر عموم پسند بدون تقلید از کلیشه ها و روش های قدیمی . در آمریکا نیز آلترناتیو راک را زنده کرد که ابداع گر آن کرت کوباین یا همان نیروانا بود . بهرام نورائی و علی خرامی اولین آوردندگان این سبک در رپ فارسی بودند که در دوره ای که نسل یک در سکوت بود و جریان خالتوریسم روی کار بود با این کار رپ را زنده نگه داشتند و رپ آلتر ناتیو هزار سند بی نظیر شعر فارسیت و فریاد نجوا و کنایه کنایه هاست .
دیدگاه نویسنده :
درهنر مورد علاقه رپ ، رپری که خوب واقع شود خود به یک سبک مجزا تبدیل می شود ، نرمند با هر صدا و رنگ آن حتی با لکنت زبان رشد می کند و می تواند جملات و لغات را نصفه بگوید ( مخفف) رپر انرژی وجودی اش را مانند یک استاد و پای تدریس به پای اثرش می گزارد . رپ دنیای درون خود را در غالب موسیقی ارائه داد به عکس سایر سبک ها ، البته ما در پاپ قدیم نیز هنرمندانی همچون فریدون فروغی ، فرهاد مهرداد و کوروش یغمایی را داشتیم که سر شار از آرایه های ادبی بئدند و حتی بهتر بودن نیز در رپ ارزش نیست و ما رپرهای تاریخ کشورمان را به دو دسته رپر و رپرسینما تشبیه کردیم . هر رپر می تواند به تنهایی یک ارتش و رهبر شود .
رپری که ساده و کاریزماتیک می خواند و در حرف هایش فضا را می سازد در شعری با حدود ده بیت همیشه موفق بوده بعضی اوقات در این هنر رپر با کارهای قوی توقع مخاطب را بالا برده و با تغییر سبک باعث ریزش طرفداران خود می شود . دردنیای سرعت که گفتیم رپرها باید حرف آخر را اول بزنند یک رپر شباهت های بسیاری به یک نویسنده دارد در هر کشور رپرهای نسل یک فرهنگسازان آن بوده اند و خرده فرهنگ ها را برای نسل های بعد وارد رپ کردند اما هنرمندان نخبه سینما نیز کم نبودند که همدست تیم های آنارشیستی و سرمایه ای بودند و وقتی شخص وارد هنر می شود یک برنامه و نقشه شخصی دارد و باید دید چه در افکارش می گذرد رپر می تواند یک منتقد باشد یا یک فعال در هر زمینه ای و رپر دو تصویر از خود بجا می گزارد .
1-تصویری از خود
2-تصویری از جامعه و محیط
در اول شعر تصویری از خود می آید و در اواسط کار تصویری از خوبی ها ، مزیت ها و موفقیت ها ، و تصویر سوم که شامل تصویر دوم است از وطن پرستی ، خیر خواهی و درست کاری می گوید . رپر هایی که بزرگ شدند در کنار امثال خود شروع به فعالیت کردند . بیشتر رپرها دچار دوگانگی هستند چون کلاً رپ هنری دو گانه است و شاید خیلی ها فکر کنند هنرمند دورو و منافق است اما رپ نیاز به تدبیر نیز دارد . اگر رپر دارای اعتماد به نفس کافی باشد با سبک 8/6 نیز می تواند در عین شاد بودن و طنز گرایی ، اعتراض و منتقد نیز باشد .
رپرها همان شعرای قدیم اند که غالب شعری آنها رپ است .
رپرهای نسل یک موظف بودند اثری کامل را به جا بگذارند در غیر این صورت سبب شکست رپ و منحل کردن آن می شدند . رپر های ایران باید نو آ<ری داشته باشند و اگر اثری خوب می خواهند بجا بگذارند باید نکاتی را رعایت کنند :
ابتدای کار خیلی مهم است که مخاطب را به وجه بیاورد همه درس باید متفاوت باشد و کار خوب شاخصه اش این است که چیدمان در آن رعایت شود که شعر شکل بگیرد . هر چه اجتماع فاسد تر می شود ، هنر شکوفا تر می شود .
آخرین ژانر موسیقی رپ است و برای جاودانگی باید موضوع خوبی را انتخاب کند 99% رپ به یکباره مصرفی تبدیل شده است یا شاید چند سال دیگر کاربرد و مخاطبی نداشته باشد .
با روی کار آمدن هر نظام وسلطه شکل هنر جاودان و مورد تأیید مردم است حتی رسانه های ملی نیز از بیت های رپ یا سایکد لیک امروزه استفاده می کند در اوایل دهه 80 ( شمسی ) صدای رپ به طور رسمی مثبت شد ، صدایی که در برگیرنده جامعه شناسی ، علوم سیاسی ، تاریخ ، فلسفه ، ادبیات ، روانشناسی ، مردم شناسی و تحلیل پدیده ها بود .
ضمه هنر طرف مقابلش که اختلافی شدید بین آنها بود . هنر بی مرز است و قاونو و افکار اکثریت آنرا محدود می کند و دموکراسی نیز ضد هنر می شود اما جای رپ در هنر کجاست ؟
محدودیت های مسکوت شده شعر و موسیقی و نویسندگی به وسیله رپ به دست همه رسید و همه را به این کار سوق داد . اگر رپ و راک فارسی نبود موسیقی به انتها می رسید و اوراق می شد . رپ سانسور را در هم شکست و کار آمدتر از سایر رسانه ها شد که تابع قواعد خود است و فرهنگ فرودستان را فرا دستی کرد ، بر خلاف سایر رسانه ها و جراید عمومی و دولتی انترنت و فضای مجازی به رپ کمک بسیار کرد و آنرا گسترش داد
رپ خالق زبان جدید ، گویش جدید ، پوشش ، فرهنگ ، زندگی جدید شد پارادوکیکلال یکی از اصل های مهم رپ است رپ به تنهایی صاحب یک ایدئولوژی واحد است که همه خصوصیات را در بر دارد و مانند سینما ، نویسندگی و فعالیت های زمینه ای رپ کامل و خوب اثر یست که برای ما و آیندگان بار معنایی داشته باشد اما ممکن است . گاهی کلمات تغییر کرده و قدرت معنایی خود را از دست بدهد ولی هنر مرزهای زمانی کلمه را رد هم می کند . رپ صدای خیابان و ملت بی صدا را علنی و آشکار کردصاحبان ثروت و شهرت همیشه سعی در طرد مردم عادی داشتند که رپ دشمن آنان شد دیگه شاخص خوب رپ بازی های معنایست رپ شخصیت مرده و پنهان شده هر شخص را بیدار کرد صدای درون و بی نیاز تنها هنری که هیچ آموزش و حمایتی نیاز نداشت . رپ هنریست برای هنر و هنری برای مردم که هم کمک به موسیقی و کمکی به اجتماع و منافع مردمی بود .
خود کلمات هم در رپ متفاوتند ، کلمات رپی اغلب با گویش خیابانیست در حالی بر گرفته از طبیعت است کمتر نامی از موارد طبیعی در آن میانه اما هنرمندانی هستند که از کلماتی مانند صخره ، دره ، کوه ، جنگل استفاده می کنند . ایهام و تلخیص در رپ فراوان است . ایهام ادبیات رپ را پیشرفت داد که دو نوع است :
1-ایهام تلفظی : یعنی تلفظ یکسان و معنی متفاوت
2-تشبیه به ایهام : یعنی چند معنای جدا در یک مصرع
دولت های دموکراتیک اگر ببینند رپ به یک فرهنگ تاثیر گزار تبدیل شده باشد حمایت را باید آغاز کنند اما نباید تحت سلطه و نظارت عمل کنند ، باید همه جوانب را حامی باشند که هنرمند مجبور به خدا و پناه بردن به اسپانسرهای مافیایی نشود و مخل اجتماع تولید اثر نکند . رپ هنریست که با گسترش آگاهی جامعه آگاهی کیفی خود را گسترش می دهد و حالت در جا زدن ندارد ، حکومت ها کم کم ملزم به آزاد کردن رپ و بها دادن به آن خواهند شد .

نویسنده ها: سجاد ابراهیمی و امیرحسین خوش خوان

ارائه شده در رسانه سرگرمی کالرز فارسی

این را به اشتراک بگذارید!

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *